#RIDEHACK: Pareltjes van Bafang

Pareltjes van Bafang

In het landschap van de e-bike motoren staat de tijd ook niet stil. Na de trend waarbij motoren sterker en accu’s groter moesten worden is het tij inmiddels gekeerd en mag een fiets er weer meer als een fiets uitzien en dus mag de accu wat kleiner en de motor wat lichter. Al jaren koos Brinckers de Bafang M420 motor omdat dit de fijnst rijdende middenmotor is in het “sterke motoren” City/Tour segment. Die 80Nm is in veel gevallen een beetje overkill, maar wel lekker!

Een lichtere fiets met een wat kleinere (50 cells) accu en een motor die 70Nm produceert bleek een heel goede combinatie. Bovendien is de motor technisch wat mooier gebouwd en beter beschermd tegen vocht met een IP X6 certificaat. Ook is de nieuwe M210 motor bijna een halve kilo lichter dan een M420. Dat is toch aanzienlijk! Met deze verse ingrediënten en een vlottere geometrie kwam de Brinckers Brisbane EVO lijn tot stand. Een lekker vlotte fiets met de nieuwste ingrediënten, maar zonder onnodige fratsen.

 

Leuk voor dealer, leuk voor de klant!

De M210 is een geheel vernieuwd concept voor de eCity en eTour segmenten. Het rijprogramma voelt al meteen goed aan en kan bovendien worden aangepast bij de dealer in het BESST PRO programma. Een leuke feature waarbij het vrij gemakkelijk is om de fiets eerder te laten reageren, of juist rustiger te laten optrekken. Met simpele schuifjes om de snelheidslimiet en het vermogen per stand in te kunnen stellen kun je alle kanten op! Onze favoriet is op 25% van het vermogen 100% van de topsnelheid kunnen halen. Op die manier kun je met een laag verbruik toch lekker licht/vlot fietsen. Iets wat met de meeste standaard rijprogramma’s niet mogelijk is omdat de ondersteuning dan bijvoorbeeld stopt bij 20 km/u. Hoe dat eruit ziet? Nou, zo:

Door te kiezen voor een fellere acceleratie zal de fiets sneller zn max. vermogen leveren om tot de ingestelde max. snelheid te komen. Resultaat is vlotter optrekken, maar ook een hoger batterijverbruik. Leuk om mee te experimenteren!

Het opstartmoment bepaald de reactietijd. Bij een groter hoek duurt het langer voordat de motor “wakker wordt”.

Tip: in een lichte versnelling bereik je die hoek altijd sneller.

Wanneer een setting goed bevalt kun je deze ook opslaan en benoemen. Wellicht kun je een volgende klant er ook mee van dienst zijn.